söndag 14 mars 2010

Mod och Värme

Idag hade vi den andra gemensamma träffen i Miljöpartiets fadderskapsprogram. Tidigare i veckan träffade Hanna och jag vår fadder Raymond i Landstingshuset (Jag berättade att jag varit där en gång tidigare, bland annat i sällskap med en trollkarl!).
Vi visades runt i biblioteket, fick se Landstingssalen (Sveriges andra största parlament efter Riksdagen) och partikanslierna. Därefter diskuterade vi förhoppningar och farhågor kring politiken.
I kombination med den tidigare politikerutbildningen jag gick i höstas så ger fadderskapsprogrammet en bra bas att bygga vidare på i mitt fortsatta politiska engagemang. Inte minst så träffar man ett stort antal trevliga, kunniga och entusiastiska människor som bildar ett värdefullt nätverk.

Jag måste säga att de ledord som uttalades på första fadderskapsträffen, Mod och Värme, till stor del fortsätter prägla alla mina upplevelser inom partiet. På det sättet (bl a) tror jag faktiskt att Miljöpartiet De Gröna är unikt i jämförelse med andra politiska partier. Partiet präglas av en öppenhet och en gräsrotsförankring som jag ser som oerhört viktig - samtidigt som det kan bli allt svårare att balansera detta med en framtida roll som statsbärande parti, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar