onsdag 10 mars 2010

Jag har en dröm...


Sedan några dagar är jag tillbaka i hemlandet efter min USA-resa. En mellanlandning var i Atlanta, Georgia och där hade jag turen att springa på en liten utställning om stadens förmodligen mest kände son, nämligen Dr Martin Luther King Jr.

På bilden finns några citat som jag återger nedan. Kanske bidrog det att jag var lite trött, men jag blev faktiskt ganska rörd av att läsa om Dr Kings liv och se några av hans personliga tillhörigheter såsom kavajen han hade när han träffade president Lyndon B Johnson, eller slagträet han hade när han spelade baseboll med sina barn. Och framförallt av att läsa hans kloka kärleksbudskap nedan.

I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character.
---
When evil men plot, good men must plan. When evil men burn and bomb, good men must build and bind. When evil men shout ugly words of hatred, good men must commit themselves to the glories of love.
---
Everybody can be great... because anybody can serve. You don't have to have a college degree to serve. You don't have to make your subject and verb agree to serve. You only need a heart full of grace. A soul generated by love.
---
Sooner or later all the peoples of the world, without regard to the political systems under which they live, will have to discover a way to live together in peace.

Det är mäktigt att tänka på vad denne man åstadkom trots att han blev mördad före sin 40-årsdag. Hans ord förtjänar att leva länge, länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar