onsdag 6 januari 2010

Vargen kommer, vargen kommer! Eller försvinner?

Som barn var det två djur som jag älskade mer än andra. Det ena var den smäckra, snabba och intelligenta delfinen. Jag fantiserade om att träna delfiner som vuxen. Det andra djuret som jag var oerhört fascinerad av var vargen. Jag vet inte varför men som liten grabb kände jag ett slags samhörighet med denna vackra och respektingivande urfader till alla våra hundar. Kanske hänger det ihop med att jag som liten lekte med vilda rävungar? (Det är faktiskt sant, jag ska försöka leta fram bildbeviset)

Min kärlek till dessa djur har avtagit något, eller åtminstone ändrat karaktär. Men vargen kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta just för att jag minns de starka känslorna från yngre år. Följaktligen är det inte konstigt att jag med bedrövelse tar del av nyheterna om vargjakten som pågår just nu. Eftersom jag undervisat i genetik så har jag förståelse för riskerna med inavel och att vargstammen behöver stärkas genetiskt. Men samtidigt är jag skeptisk till att beslutet om den nu utlysta jakten baseras på sant vetenskapliga argument. Som många antytt så tycks det snarare vara så att miljöministern alltför lättvindigt har tagit till sig jägarlobbyisternas och varghatarnas önskemål. Sorgligt, framförallt om det riskerar att hota vargens fortsatta existens i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar