söndag 10 januari 2010

Tre jordklot!?


Vet du hur stort ekologiskt fotavtryck du har? Enligt Världsnaturfondens klimatkalkylator så har jag ett avtryck på närmare 5 hektar, dvs den ytan skulle behövas för nyplanterad skog att kunna fånga upp alla mina koldioxidutsläpp. Om alla levde på samma sätt som jag så skulle vi behöva tre (3) jordklot! Vi har bara ett jordklot.
Verkar mitt ekologiska avtryck stort? Jo, kanske det, men det motsvarar faktiskt medelsvenskens avtryck.
Jag rekommenderar alla att själva mäta sitt ekologiska avtryck. Dessutom utmanar jag dig att avge Miljölöftet.
Det kanske verkar fånigt men ger faktiskt en tankeställare eller påminnelse om många små och stora saker du och jag kan göra för att minska det egna ekologiska avtrycket. Det måste vi alla göra förr eller senare - och ju förr desto bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar