fredag 1 januari 2010

Ett nytt år, ett nytt decennium, 2010


Ännu ett år är till ända. Det går fort nu. Är det åldern tro?
Här kommer några reflektioner från sundet i Helsingborg där jag firar nyår i trevligt sällskap hos M:s släkt och vänner. Bilden visar en vacker solnedgång över sundet denna nyårsafton.

På det personliga planet så blev 2009 ett betydligt roligare år än 2008 som på flera sätt var ett prövningarnas år. I år har jag gift mig med M och tillsammans har vi sett våra barn mogna och skapa sig en bra tillvaro i vuxenlivet.
För egen del har jag också under året tagit ett kliv in i politiken och det ser för tillfället ut som att jag kommer finnas med på Miljöpartiets valsedlar som kandidat till landstingsfullmäktige i Stockholm. I så fall både hedrande och spännande! Mitt nyårslöfte blir då att jag på bästa sätt ska representera MP för att bidra till en hållbar utveckling i Stockholms Läns Landsting. Jag är nämligen övertygad om att detta är oerhört viktigt och brådskande, inte bara i Stockholm utan globalt.

Vi lämnar nu 00-talet och går in i nästa decennium. Vid nästa övergång, från 10-talet till 2020 så tror jag vi kommer ha en ganska klar bild av hur väl – eller dåligt – mänskligheten har lyckats med att begränsa klimatförändringarna och temperaturstegringen. Fram till dess måste vi öka takten betydligt i omställningen till ett grönt samhälle. Det vinner både vi och kommande generationer på. Inget tramsigt valfläsk här, inte. Gott Slut och Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar