måndag 21 december 2009

Drömmar om ett hållbart liv




Nu är jag hemma igen efter besöket i Umeå. Skönt att veta att sonen har det bra däruppe. Inför tågresan ville jag köpa ett par tidningar. Pressbyrån på Centralstationen är ett Eldorado för tidningsälskare! Men det går nästan till överdrift. Finns det verkligen regelbundna köpare av tidningar som True Crime, True Murder Stories, Kreativ mit Blumen, Beautiful Cards, Patchwork and Quilting? Men å andra sidan; Det finns säkert dom som tycker att jag är knäpp som köpte Camino, Klimatmagasinet Effekt, och Miljöaktuellt. Camino har jag läst tidigare och tycker den är riktigt bra. Övriga ville jag provläsa för första gången.
Förresten i Camino nr 13 skriver chefredaktören Johanna Stål:
"Vi pratar alldeles för lite om drömmar, vart vi vill, vad vi vill och hur vi ska nå dit. Det har sagts många gånger, men tåls att sägas igen: Om vi ska lyckas skapa ett hållbart samhälle måste vi sluta drömma om stora villor, snabba bilar, nyrenoverade kök, weekendresor till New York, den senaste teknikprylen och blodiga stekar till middag varje dag. Det kanske är en dröm för dig, men leder till en mardröm för många andra, kanske till och med i slutändan för dina egna barn."
Touché! Och lite jobbigt att läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar